onsdag 2. november 2011

TANKER RUNDT AKVARELLMALING av Mary B Gravdahl




Tanker rundt akvarellmaling og kurs i moderne akvarellteknikk.            Høyby ,  01.11.11
Ã… uttrykke seg med farger er bÃ¥de livgivende, utfordrende og ikke minst gir det utrolig mye glede.  Samtidig  setter det krav til konsentrasjon, tÃ¥lmodighet og vilje til Ã¥ fÃ¥ til et bilde eller produkt som uttrykker det en ønsker Ã¥ fÃ¥ fram eller formidle.  Jeg  liker Ã¥ male bÃ¥de med akryl og akvarellfarger, men akvarellen har nok fÃ¥tt mer plass etter hvert.  Krever lite utstyr:  Et hendig lite reisemaleskrin sammen med skissebok  er fast ”inventar” i veska hvor jeg enn drar.   I begynnelsen av 90-tallet deltok jeg i et akvarellkurs i regi av malerklubben.  Men den gang  opplevde jeg  akvarellmaling som veldig krevende,  og følte meg bundet av sÃ¥ vel  maleteknikk, som kravet til nøyaktighet og  sirlig planlegging.  SÃ¥ gikk jeg over til akrylmaleri,  og en del kull.  Akvarellinteressa  dukket opp igjen.
 Via  magasinet KUNST  kom jeg i kontakt med akvarellisten Sissel Enger Moen, en godt etablert bildekunstner, som ogsÃ¥ kjører kurser- enten eksternt eller pÃ¥ eget atelier i Drammen.  Men ikke plass til mer enn 4 deltakere pr kurs i atelieret.  Her stÃ¥r jeg pÃ¥ venteliste.   
 Begge kursene jeg har deltatt pÃ¥ med henne som kursholder,  et i august i 2010 og det andre i mars dette Ã¥ret,  er grunnkurs i det Ã¥ bli kjent med  pigmentenes oppførsel og karakter.  Samtidig fikk vi trening i Ã¥ frigjøre oss fra det rent naturalistiske,  men samtidig ha en plan, bÃ¥de nÃ¥r det gjelder motiv/uttrykk og komposisjon.  AltsÃ¥ en form for abstrahert naturalisme, hvor det brukes mye vann, veldig mye vann.    Her brukes ikke begrepet farger, men pigmenter.  Hvert pigment kan inneholde flere farger. Neutral tint(sort) har for eksempel  mye rødt i seg, samt blÃ¥tt og gult.  Ikke behov for Ã¥ kjenne mer enn 3-4 pigmenter.  
Nyttig, ja nødvendig  Ã¥ lage fargekart for hele tiden Ã¥ kjenne pigmentets karakter,  som kan deles inn i 3  grupper: Pigmentfordeler, Pigmentbiter og Pigmentsamler. Til den første gruppa hører de som jevner seg utover arket- i mye vann-, ”detter” ned, kornete, lager rosetter,  er ”snill”, fin til lavering.  Cobolt, gul oker og light red hører til blant disse.  Pigmentbitere  er sterke karakterer,  biter seg raskt fast i papirer, livlig, lager fine grafiske linjer. Indigo, Neutral tint, Paynes grey, Antwerpen blÃ¥, Alizarin Crimson og Aureolin  er blant disse.    Pigmentsamlere, ligger i ordet, samler seg pÃ¥ papiret i grupper.  Er kornete.   Hvis de ikke tørker for fort,  blir eksempelvis RÃ¥ Umbra til ”poteter”. En annen samler er Elfenbensort.
Bruk relativt tykt papir, 300 g fine grain, Arches.  Spennes opp pÃ¥ maleplate,tapes.  Deretter pÃ¥føre godt med vann.  La tørke opp til 1/2 t.   Motivet skisseres  svakt opp med  4 B blyant.  PÃ¥før mer vann pÃ¥ felter hvor pigmentene skal renne, og spar ut andre felter, hvor fargen pÃ¥føres med vÃ¥t, stor  pensel pÃ¥ tørt papir. Fargen pÃ¥føres  i  tynne skikt, la tørke igjen, pÃ¥før nytt skikt.  Kan gjentas 3-5 ganger avhengig av motivet.  Men trenger ikke Ã¥ pÃ¥føre nytt vann hver gang, kan ogsÃ¥ male vÃ¥tt pÃ¥ tørt. Det er de tynne og gjentatte skiktene som skaper transparens og  bevegelse.  UnngÃ¥ for mange farger.  Mal  gjerne monokromt, i mange valører,  for Ã¥ bli kjent med fargen.

 
 Fikk malt flere bilder pÃ¥ kursene, en del er solgt, men de fleste ser ut til Ã¥ trives best her hjemme.   PÃ¥ de to skjærebildene har jeg brukt  bare to pigmenter.  Langhuset i høstdrakt derimot, hvor jeg ogsÃ¥ pÃ¥ kurset startet opp med to farger pÃ¥ himmelen, har nok fÃ¥tt litt for mange pigmenter.
Og, dessverre, fortsatt fÃ¥tt mange pennestreker, som det nok tar tid Ã¥ frigjøre seg fra.  Vanskelig Ã¥ kvitte seg med gamle vaner.   Har ogsÃ¥ tatt klipp fra skisseboka som viser eksempler pÃ¥ to-fargebruk- som ”kvinneansikt”, ”3 fugler pÃ¥ gren”, og hus i vintergrønt landskap.


Disse to kursene i  moderne akvarellteknikk har  gitt mye i forhold til kunnskap om 3-4 pigmenter- hvordan de reagerer og ”setter” seg.  Men  jeg har en lang vei Ã¥ gÃ¥, som flere av bildene viser, før jeg blir tryggere pÃ¥  frigjøring fra detaljer/objektet, og tør Ã¥ bruke mulighetene som ligger i pigmentene.Ã¥ MÃ¥let, slik jeg ser det,  i hvert fall noe Ã¥ strekke seg etter, er Ã¥ skape bilder eller gjenstander som er godt Ã¥ se pÃ¥, fullt av lys og liv.  Uansett, akvarell maling er morsomt, og byr pÃ¥ overraskelser.
Mary 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Mine bloggevenner!